Waarom hebben we in nederland een meervoudig partijenstelsel,is 't niet makkelijker kiezen bij 'n tweepartijen stelsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik hou het op mijn antwoorden op de eerdere, soortgelijke vragen: Een keuze uit slechts twee partijen is geen echte keuze. Verschillende partijen met verschillende nuanceringen is in mijn ogen de enige manier om ervoor te zorgen dat er niet teveel sprake is van éénrichting, en het is bovendien een betere garantie dat er ook naar de minderheden geluisterd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een tweepartijenstelsel is net als een stelling waar je alleen voor of tegen op mag antwoorden: geen ruimte voor nuances.
In ons huidige systeem heb je keuze uit veel meer verschillende standpunten, en dat is echt fantastisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pff nee zeg.
Dan krijg je voor of tegen en dat nog keihard ook.
En je hebt altijd een partij die de absolute meerderheid heeft. Lijkt me erg gevaarlijk.

Nu is inderdaad 20 partijen ook niet goed, want de versnippering leidt weer tot onderlinge compromissen die dus uiteindelijk maar halfslachtig zijn.

een amx stellen zou ik wle goed vinden maar dan zeg iets van 8 of zo.

Zo zou er nog meer mogen veranderen.
Als je verkiesbaar bent moet je de zetel ook vullen.
Geen wachtgeld als je zelf stopt.
Een mogelijkheid om meer persoonlijk te stemmen dan partijverplichting.

De hele politiek is zo gebaseerd op compromissen dat de echte beslissingen niet vallen. Iest wat met 2 partijen stelsel midenr is dat wel ja. Maar de nuance is ook gelijk weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Een twee-partijen stelsel is absoluut niet te verkiezen. Dan krijg je 2 partijen die beiden grotendeels standpunten hebben waar je het niet mee eens bent. Nu heb je tenminste variatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat er teveel partijen zijn in Nederland. Sociaal Democraten en Liberalen, dat is genoeg. Straks krijg je weer het maandenlange gezeur van wie met wie. Je krijgt echter een stelsel niet makkelijk veranderd. Er is geen draagvlak voor.
Zie ook de meningen van andere GV´ers.